الأحد، 3 أبريل 2016

فوائد سبانخ للصحه



السبانخ وفوائده, صحه, فوائد سبانخ, علمنى بالعربي


مش بتاكل السبانخ دى ليه ؟ دى حتى حلوة وطعمها جميل ومفيدة ..
يا ابنى كل سبانخ علشان خاطرى ....
مين فينا مسمعش الكلمه دى مية مرة على الاكل فى محاوله منهم لاقناعنا اننا ناكل السبانخ ..شوف يا سيدى السبانخ دى مالها ..
السبانخ
السبانخ مش بس بتساعد فى تحسين النظر والحفاظ على العين .لا وكمان بتحتوى على كميات كبيرة من مركبات الكاروتيه اللى بتموت خلايا سرطان البروستاتا، وإيقاف نشاط السرطان بشكل عام، بحسب دراسة نشرت بمجلة التغذية الأمريكية.
و"السبانخ" هي واحدة من المنتجات النباتية الغنية بالعناصر الغذائية واسعة الفائدة للصحة، وبتقلل من مخاطر الاصابة بسرطان الجلد والفم وسرطان المعدة والثدي.

السبانخ وفوائده, صحه, فوائد سبانخ, علمنى بالعربي

وكمان بتحتوي أوراق "السبانخ" على حمض الفوليك، والذي يعتبر مادة مهمة للمرأة الحامل، وبيساعد كمان في تخفيف فرص الإصابة بالأمراض العصبية، بالإضافة إلى ذلك تحتوي "السبانخ" على كميات كبيرة من الحديد اللى بيساعد في الحفاظ على قوة الدم في الجسم.
وفى دراسة اجراها المعهد الوطني للصحة في أمريكا شملت أكثر من 490 ألف شخص وصلوا إلى أن اللى تناولوا كمية أكبر من "السبانخ" كانوا أقل عرضة للإصابة بسرطان المريء.
وكمان فى دراسات تانية بتقول ان الكاروتينويدات (carotenoid) في "السبانخ" وغيرها من الأطعمة بتقلل من خطر الإصابة بسرطان المبيض وسرطان الرئة وبطانة الرحم وسرطان القولون والمستقيم أيضا.
بس علشان تكونوا عارفين علشان السبانخ تفضل محتفظة بالمعادن اللى فيها وفوايدها الصحبة لازم تتطبخ على البخار من غير غلى لأنه بيفقدها معظم عناصرها المهمه ..
علشان بعد كدا نسمع الكلام وناكل سبااانخ .,’’,,

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search